Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Gherila Urbana

Joi, 23 Noiembrie 2017

Ultimele comentarii

Penthouse în Miami,
ohhhwinksmiley
Fiica primarului Ion
NOILE SENTINTE din D
Statul trebuie sa recupereze banii de la falsii re
NOILE SENTINTE din D
Numai la Topoloveni sunt peste 50 de asemenea fals
PROTEST impotriva CE
Google prime supporter and leader of Alphabet, joi
PROTEST impotriva CE
Remarking on how certain inside and European contr
“PRESEI îi lipseşte
E puțin spus.. sinceritatea. personal, am constata
MARIA DINU trimite o
CATA NERUSINARE O ANALFABETA IMPARTE BANU LPUBLIC
Eduard Ciocnitu îi i
Acest ciocniți nu este decât un venetic ticălos si
Două FEMEI trebuie s
spagarele astea douadintre care una are telogie as
FUEGO plătit la PIT
MULTUMIM ARTISTULUI PAUL SURUGIU - FUEGO pentru to
Scandal în PMP Argeş
niste oportunisti acesti indivizi ,cei care au fon
Gelu Tofan îşi extin
Oferta excelenta pentru anul 2017. Minim 491,52 eu
RAPORT DNA Piteşti:
Cei doi, impreuna cu primarul de la Sulina au form
EXCLUSIV/ Liviu Drag
Oferta noua pentru anul 2017. Minim 491,52 euro. N
Traficanții de minor
http://www.mapn.ro/fotodb/20091211/IMG_5642
Traficanții de minor
Cum vine o ploicica mai serioasa e ca o mana cerea
Dosarul Mineriada, d
Câștiguri acasă! Avem planuri mari de dezvoltare!
Fiica primarului Ion
Liuta Draga -soacra, spune-le sa scrie ceva despre
Apartenența politică
Ma numesc Simion Romulus si sunt director la Scoal
Filaj acasă la magna
Cum se imbogatesc unii si altii in schimb fac FOAM
Marius Bălan, candid
Comunicarea destul de greioaie si plina de erori a
Este oficial! S-a în
notarita e cea mai potrivita dar nu stie ce o aste
Este oficial! S-a în
daca e cu doamna notar la primarie, nu mai pleaca
Este oficial! S-a în
mai bine puneti osu la munca sa vedem ce puteti fa
Este oficial! S-a în
Nu sunt toti comunisti#sunt multi care nu stiu pe
Este oficial! S-a în
sa vedem cum ii convingeti pe comunisti sa vina in
Este oficial! S-a în
felicitari pentru Mircea Andrei! Poate auzim si no
Este oficial! S-a în
bafta, domnule Andrei! e nevoie de asa ceva si la
Ipoteză usturătoare
ionica este alt personagiu notoriu..... la beciul

Cautare

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
Banner
Banner

Supliment politic

Banner

Cele mai citite

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com
TRAFIC
Consultantul fiscal Dragoş Pătroi, despre cea mai fierbinte măsură fiscală, SPLIT TVA: “De ce nu cred în sistemul de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată”
Articole - Dosare
Joi, 26 Octombrie 2017 17:54

Cunoscutul consultant fiscal, Dragoş Pătroi, ne împărtăşeşte în cele ce urmează din opiniile pe care le are privind SPLIT TVA, o măsură fiscală amplu dezbătută în spaţiul public în ultima vreme, care a pus pe jar agenţii economici. Dragoş Pătroi este de părere că demersurile statului în această privinţă nu vor avea nicidecum efectul scontat asupra evazioniştilor de profesie, ba din contră, îl va afecta într-o mare măsură pe contribuabilul onest. Dragoş Pătroi oferă detalii concrete despre cum va funcţiona acest mecanism, punctând lacunele unei legislaţii care pare constructivă... doar la prima impresie.

# Despre declaraţiile publice

Iată că, deși avem un act normativ publicat în Monitorul oficial și care produce deja efecte (e adevărat, prin opțiune) începând cu data de 01 octombrie 2017, informațiile privind aplicarea obligatorie a acestui mecanism (în forma reglementată de O.G. nr.23 / 2017 și începând cu data de 01 ianuarie 2018) sunt tot mai contradictorii. Asta deja în nota în care, din păcate, ne-am obișnuit, referitor la predictibilitatea legislației fiscale. Pe de o parte, avem declarații politice care conduc la ipoteza că această aplicare nu va fi una generalizată și obligatorie, dar – pe de altă parte – apar acte normative (cum ar fi Ordinele ANAF nr. 2743 / 2017 și nr. 2927 / 2017) prin care se creează premisele operaționalizării în practică a acestui mecanism de plată defalcată a taxei. Dacă ultimele declarații publice (e adevărat, tot mai des vehiculate), privind aplicarea obligatorie a sistemului split TVA numai în cazul anumitor categorii de firme, vor deveni sau nu realitate, nu vom putea să știm decât în urma aprobării prin lege a actualei O.G. nr.23/2017 și, evident, a modificării în consecință a acesteia.

# Nu sunt adeptul implementării acestui mecanism

Chiar de la început, vreau să precizez că nu sunt adeptul implementării în practica fiscală a acestui mecanism, deși instituirea acestuia a fost justificată de un deziderat corect ca și principiu: combaterea fraudei în materie de TVA și, în consecință, creșterea veniturilor fiscale din TVA. De la dorință la putință e însă, uneori, cale lungă…și spun asta deoarece eu nu am identificat – cel puțin, în forma actuală de structurare a reglementărilor legale privind plata defalcată a TVA – pârghii eficiente de acțiune asupra celor care au un comportament evazionist propriu zis și se sustrag nu de la plată, ci de la înregistrarea și declararea TVA-ului (pentru că, de fapt, asta este definiția în esență a evaziunii fiscale). Implementarea acestui sistem va avea, probabil, un efect benefic (cel puțin, într-o primă etapă) în creșterea veniturilor fiscale ale statului din TVA, la nivelul acelor contribuabili care înregistrează contabil și declară fiscal taxa, dar nu o mai achită efectiv, ulterior, către buget. De aceea apreciez că, așa cum am mai spus-o și cu alte ocazii, sistemul privind plata defalcată a TVA este mai mult o măsură de disciplină financiară și de îmbunătățire a administrării și colectării veniturilor statului pe linie de TVA, nicidecum o măsură de combatere a evaziunii fiscale. Iar pentru asta există procedurile de executare silită, prevăzute de codul de procedura fiscală. De acord, poate acestea sunt perfectibile, dar atunci nu era necesar să fie doar acestea îmbunătățite, pentru ca organele fiscale să fie eficiente în aplicarea lor, decât să se transfere, practic, responsabilitatea colectării taxei la buget către operatorii economici ?

# Un sistem agresiv

Problema cea mai dezbătută care va apărea în practică se va referi, în opinia mea, la condițiile și modalitățile în care pot fi transferate sumele din contul de TVA (care sunt imobilizate în acel cont, cu excepția plaților de taxă către furnizori sau către buget) în special în contul curent al contribuabilului, deoarece ordonanța prevede utilizarea limitată a sumelor respective doar pe anumite direcții, enumerate explicit și limitativ de actul normativ. Iată că, recent, a fost publicat în Monitorul Oficial din data de 13 octombrie 2017 Ordinul ANAF nr. 2927 / 2017, privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. Deși elementul central al procedurii constă în adoptarea formularului 310 – cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA (ce va fi depusă  la autoritatea fiscală, însoțită de documentele justificative), ordinul nu reglementeză, pe fond, procedura efectivă în sine de transfer din contul de TVA al altor sume, la care contribuabilul este îndreptățit. Și asta în condițiile în care prevederile de la art. 12 coroborat cu art. 9 alin. (1) lit. l) din OG nr. 23 / 2017, stabileau faptul că această procedură de transfer urmează să fie reglementată ca atare prin ordin al președintelui ANAF (pratic, ordinul ANAF la care am făcut trimitere reglementează procedura de transfer doar pentru 5 din cele 6 situații prevăzute inițial în O.G. nr.23 / 2017).

Legat de acest aspect, al utilizării restricționate a sumelor din contul de TVA, să ne gândim la situația contribuabililor care înregistrează constant deconturi cu sume negative de TVA, ca urmare a majorității achizițiilor de pe piața internă, dar ale căror produse merg în proporție covârșitoare către exporturi sau livrări intracomunitare și, într-o foarte mică proporție, către livrări pe piața internă. Este lesne de înțeles cât de incomod – aș spune chiar agresiv - devine acest sistem de plată defalcată a TVA în cazul firmelor respective, cu atât mai mult în situațiile în care acestea nu solicită prin decont rambursarea sumelor respective. Practic, se alimentează contul de TVA cu sume din contul curent, pentru plata furnizorilor interni, iar – atunci când unul din puținii clienți de pe piața internă plătește TVA- ul aferent livrărilor în contul de TVA, de multe ori la termenul de 60 de zile – transferul sumelor respective din contul de TVA în contul curent nu se poate face decât cu aprobarea organului fiscal, chiar dacă suma se încadrează în limita alimentărilor anterioare efectuate în acest sens. Una dintre puținele părți pozitive ale acestui sistem de plată defalcată a TVA este aceea că sistemul nu se aplică în cazul compensărilor efectuate între firme.

# Riscuri: sancţiuni contravenţionale de 10% din sumă

În acest context, aș vrea să adaug și faptul că, în forma actuală, actul normativ reprezentat de O.G. nr.23 / 2017 nu reglementează, la nivel normativ, unele situații care pot apărea în practică destul de frecvent și mă refer aici, în special, la plățile efectuate în contul unei alte persoane sau la plata/ încasarea facturilor prin intermediul firmelor de curierat sau a comisionarilor vamali. De asemenea, referitor la transferurile din contul de TVA care presupun avizul organelor fiscale, există o serie de alte situații care pot afecta fluxurile de cash - flow în activitatea operațională de zi cu zi a firmelor, cum ar fi vânzările cu plata în rate, regimul de operare al avansurilor acordate spre decontare sau transferul din contul de TVA în contul curent al sumelor aferente facturilor emise în anul 2017, dar încasate ulterior în anul 2018 (pentru care obligațiile fiscale aferente la nivel de TVA au fost deja achitate la buget).


Aș mai vrea să aduc în discuție și situația firmelor care încasează cu numerar sau prin carduri bancare și care au obligația să depună în contul de TVA propriu suma reprezentând TVA aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii, în termen de 7 zile lucrătoare. În ipoteza în care încasările în numerar sunt mai mari decât plățile, se va depune în contul de TVA diferența între TVA aferentă ieșirilor (încasărilor) și TVA aferentă intrărilor (plăților), de asemenea în termenul reglementat de 7 zile lucrătoare. În caz contrar, dacă nu se efectuează depunerile respective în contul de TVA, iar perioada de întârziere este de peste 30 de zile, atunci se va aplica o sancțiune contravențională de 10 % din cuantumul sumei pe care avea obligația să o depună, chiar dacă firma respectivă și-a îndeplinit obligațiile fiscale declarative și de plată privind TVA ul în perioada fiscală în cauză. Cred că măcar aici poate fi gândit un sistem ca aceste plăți / regularizări să fie efectuate într-o perioadă de referință egală cu perioada fiscală (lună sau trimestru, după caz), cu obligativitatea depunerii sumelor care ar rezulta în acest sens până pe data de 5 sau 10 ale primei luni următoare perioadei fiscale în cauză, adică oricum anterior termenului prevăzut pentru obligația de declarare și de plată a TVA ului, dacă tot se dorește securizarea sumelor aferente TVA, în vederea achitării obligației de plată către buget…

# Nu se creează niciun impact asupra evazioniştilor de profesie

Revenind la titlul articolului, pe lângă cele expuse anterior, o să încerc să sintetizez câteva din motivele pentru care nu cred în viabilitatea și eficiența aplicării în practica de zi cu zi a sistemului de plată defalcată a TVA. Pentru că este greoi și penalizează contribuabilii de bună credință, fără a avea, în contrapartidă, un impact major descurajant asupra evazioniștilor de profesie; altfel spus, efectele utile care se așteaptă de la aplicarea lui (fără a avea nici măcar certitudinea că acestea se vor și realiza) sunt disproporționate în raport de disconfortul creat contribuabililor onești și corecți. Pentru că are unele imperfecțiuni (le-aș numi chiar lacune) legislative, deoarece există situații din practica fiscală care efectiv nu sunt acoperite de arealul normativ. Pentru că regimul sancționator pe care îl prevede O.G. nr.23 / 2017 – referitor la aplicarea unor sancțiuni contravenționale care pot ajunge până la 50% din suma plătită / utilizată incorect din contul de TVA, dacă eroarea nu este corectată în maxim 30 de zile – este descurajant și poate crea serioase dificultăți financiare firmelor, în raport de gravitatea abaterilor, care pot fi săvârșite dintr-o simplă eroare (cu atât mai mult cu cât  reglementările legale nu prevăd o procedură explicită de înștiințare a clienților și a furnizorilor privind aplicarea sistemului de split TVA). Pentru că acest sistem, din ceea ce știu eu, nu se mai aplică – în forma sa generalizată și cu un caracter obligatoriu – de niciunul din statele membre și am rezerve că acest sistem ar fi în deplină concordanță cu principiul neutralității taxei, principiu statuat explicit în cuprinsul directivelor europene în materie și chiar în jurisprudența comunitară în domeniu.”


patroi1.jpg


Hits: 1251
Comments (0)Add Comment

Write comment

busyscroll back to top
 
Joomla Templates by JoomlaVision.com